emmamariabjarned

..the Adventure..

Nästan som Sahara-öknen.

Publicerad 2014-03-27 16:47:06 i Kost,

Solen skiner o jag har fredagskänsla Deluxe.
Fick en impuls o bakade scones.
Hittade ett recept häromdagen som jag testade.
Är dock aningens skeptisk till resultatet.
Känns som att det kommer bli ett gäng törra brödbitar.
Men den som lever får se.
 
Till 10 (små) scones behövs:
5 dl dinkelmjöl (orginalreceptet använde sig utav rågmjöl)
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
salt
2 dl mjölk
100 g tärnat smör (rumstempererat)
1 ägg
valfria frön
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt mjölk o smör.
Knåda till en deg.
Det gör inget om det finns smörklumpar kvar.
 
Forma till valfri form, ca 2cm hög.
Lägg på bakplåtsklädd form.
Pensla med ägg.
Garnera med frön (jag använde pumpa- o sesamfrön).
Grädda i 200 grader, ca 8-10 min.
 

Precis som jag anande blev det aningens törrt.
Beror antagligen på dinkelmjölet.
Får kanske blanda ut det med kokosmjöl.
Eller helt enkelt hålla sig till rågmjölet.
Annars var det helt okej.
Serveras de med tillräckligt mycket smör, ost o mjölk glömmer man bort det torra.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Personlig tränare på Actic. Utbildad massör. Frisör. Extrakränger som personlig assistent. Livsnjutare. Fortfarande sökande efter DET. Världsbäst på att vara oproduktiv. Stort fan av mat, snask o festligheter.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela